کاهش استرس ناشی از مراقبت

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

کاهش استرس ناشی از مراقبت

آنچه در این مقاله خواهید خواند

فشارهای جسمی و روانی که در اثر مراقبت از قهرمان زندگی پیش می‌آید، می‌تواند رفته‌رفته باعث تنش و استرس در ابرقهرمان یا فرد مراقب شود. افرادی که وظیفه‌ی مراقبت از دیگران را بر عهده دارند، سطح استرس بسیار بالاتری را نسبت به افراد عادی تجربه می‌کنند. بسیاری از این افراد در تمام روز باید در حال کمک کردن یا گوش‌ به زنگ باشند. گاهی این مساله موجب می‌شود که فرد مراقب فرصت بسیار اندکی برای کار یا خانواده و دوستان پیدا کند. در نتیجه‌ی این فشارها ممکن است بعضی ابرقهرمان‌ها دچار این اضطراب شوند که دیگر از پس وظایفی که نسبت قهرمان سالخورده، بیمار یا ناتوان‌شان دارند برنمی‌آیند.اگر شما هم از قهرمان زندگی خود مراقبت می‌کنید، تلاش برای کاهش استرس می‌تواند از بروز مشکلات جسمی و روحی در شما جلوگیری کند. به‌علاوه، توجه به نیازها و روحیه‌ی خودتان باعث می‌شود که مراقبت بهتری از قهرمان‌تان به عمل آورید و اوقات خوشایندتری را با هم سپری کنید.

راهکار‌هایی برای مدیرت استرس

نکته‌های زیر به شما کمک می‌کند تا از استرس ناشی از مراقبت جلوگیری یا آن را مدیریت کنید:
  • درباره‌ی اصول و روش‌های مراقبت، بیش‌تر یاد بگیرید. در برخی از مراکز، موسسه‌ها و انجمن‌ها دوره‌ها و کلاس‌هایی برای مراقبت از سالمندان برگزار می‌شود که می‌تواند نکات بسیار آموزنده‌ای برای شما داشته باشد.
  • نسبت به توانایی‌های خود واقع‌بین باشید. با یک دست چند هندوانه برندارید. وظایف بزرگ و دشوار را به وظایف کوچک‌تری تقسیم کنید که می‌توانید آن‌ها را در یک نوبت انجام دهید.
  • از ارائه‌دهندگان خدمات پرستاری و سالمندی کمک بگیرید. شرکت‌ها و موسساتی که خدمات پرستاری و مراقبت ارائه می‌دهند، می‌توانند گهگاه وظیفه‌ی مراقبت از قهرمان‌تان را بر عهده بگیرند تا شما بتوانید نفسی تازه کنید.
  • کمک بخواهید و کمک بپذیرید. فهرستی تهیه کنید و در آن مشخص کنید که دیگران به چه شیوه‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند. بگذارید یاری‌دهندگان خودشان کاری را که بیش‌تر ترجیح می‌دهند انتخاب کنند. این کار می‌تواند خرید مواد غذایی برای شما یا سر زدن به قهرمان‌تان در زمان‌های درگیری شما باشد.
  • نظم داشته باشید. یک جدول مراقبت تهیه کنید، برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید و کارهای خود را اولویت‌بندی نمایید.
  • وقت‌هایی را به خودتان اختصاص دهید.با خانواده و دوستان در تماس بمانید و با قهرمان‌تان به کارهایی بپردازید که برای شما خوشایند است.
  • مراقب سلامتی خود باشید. سعی کنید زمان‌های بیش‌تری تحرک داشته باشید (در صورت امکان ورزش کنید) و از تغذیه و خواب کافی غافل نشوید. ورزش علاوه بر این که آرامش بیش‌تری به شما هدیه می‌دهد، شما را برای مسئولیت‌های سنگین مراقبتی نیز بیش‌تر آماده می‌سازد. مقاله‌ی «مراقبت از سلامت جسمانی خود در حین مراقبت از دیگران» می‌تواند راهنمایی بیش‌تری در اختیار شما بگذارد.
  • چکاپ پزشکی منظم داشته باشید. فراموش نکنید که به پزشک خود بگویید که مشغول وظایف مراقبت هستید. هم‌چنین اگر هر گونه احساس ناخوشی یا افسردگی دارید پزشک را در جریان بگذارید.

سخن پایانی

آگاهی بیشتر در مورد چالش‌های دوران سالمندی و مدیریت استرس‌های ناشی از مراقبت باعث بهبود روحیه و در نتیجه مراقبت بهتر از قهرمان زندگی می‌شود. برای آگاهی بیشتر مقاله آمادگی ابرقهرمان برای مراقبت از قهرمان زندگی را مطالعه کنید.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*